Studiul porţilor logice folosind
programul Digital Works
1. Programul Digital Works
Există mai multe
posibilităţi de a verifica funcţionarea corectă a unui
circuit care realizează o funcţie logică. Una dintre ele este
simularea cu ajutorul unui program de analiză a circuitelor logice.
În continuare vom prezenta programul Digital Works(Digital Works for
Microsoft Windows 2.04 © 1997 David
John Barker) care permite o astfel de analiză. Facilităţile sale
vor fi prezentate gradat, pe parcursul mai multor lucrări de laborator, în
funcţie de necesităţile concrete ale fiecăreia dintre ele.
Pentru lansarea în execuţie a programului se face
dublu clic pe icoana corespunzătoare, cea prezentată mai jos.
|
Vom trece acum în revistă
principalele elemente ale lucrului cu fişierele specifice programului; la
apariţia ecranului de început, în partea stângă sus există
opţiuni pentru:
• 2
- crearea unui nou fişier,
• 1 - încărcarea unui fişier
creat anterior,
• < - memorarea fişierului deja deschis.
Urmează apoi linia pentru
selectarea porţilor logice, cu icoanele prezentate mai jos:
1 2
3 4 5
6 7 |
1) SAU, 2) SAU-NEGAT, 3) SAU-EXCLUSIV, 4) SAU-EXCLUSIV-NEGAT,
5) NU, 6) SI, 7) SI-NEGAT
Orice selecţie se poate face
printr-un clic al butonului din stânga al mouse-ului şi, după aceea,
printr-un clic al aceluiaşi buton în zona activă a ecranului, cea cu
grila punctată, colorată în galben pal, se poziţionează
poarta în zona dorită. Pentru fiecare poartă selectată astfel
(şi reprezentată iniţial punctat pe ecran) se poate stabili
numărul de intrări, dând clic pe butonul din dreapta al mouse-ului
apoi Inputs şi se
selectează 2,3 sau 4 intrări.
Pentru a face conexiuni se
foloseşte o unealtă specială, cea aflată la extremitatea
din dreapta a celui de-al doilea rând de icoane şi notată cu semnul !. Odată selectată cu
un clic al butonului din stânga al mouse-ului, ea poate fi folosită
după cum urmează:
|
Pentru a putea aduce în starea 0 logic
sau 1 logic una dintre intrările unei porţi, se foloseşte
aşa numita intrare interactivă,
aflată pe bara de instrumente, redată în figura alăturată,
în zona afectată semnalelor de intrare.
|
Pentru a amplasa la intrarea unei
porţi (sau a unui alt circuit) un astfel de dispozitiv este necesar sa
facem clic pe icoana aferentă, se poziţionează cursorul pe
ecran, în zona prevăzută pentru desenarea circuitului (cea cu
grilă punctată), urmată de un nou clic pentru validarea
poziţiei alese. După
poziţionare este necesar să facem legătura dintre acest
dispozitiv şi intrarea respectivă, folosind unealta pentru
legături, (!), aşa cum
s-a arătat mai sus. Simpla poziţionare pe ecran a simbolului nu este suficientă
pentru o simulare corectă !
Pentru a trece acest dispozitiv
dintr-o stare în cealaltă este necesar să parcurgem paşii
puşi în evidenţă de desenul următor.
|
Unu logic este reprezentat, în cazul
unei intrări interactive, prin culoarea roşie a cerculeţului din
interiorul simbolului, în timp ce bitul zero este reprezentat prin culoarea
albă.
Pentru a pune în evidenţă
starea unei ieşiri se foloseşte un dispozitiv numit led, aflat pe cea de-a doua bară cu
unelte, alături de dispozitivul de afişare cu opt segmente.
|
Pentru a aşeza un led în zona
activă a ecranului se selectează acest dispozitiv pe bara cu unelte
şi apoi se face clic în poziţia dorită. Este necesară
legarea acestui dispozitiv la ieşirea circuitului a cărui stare dorim
să o monitorizăm - în acest scop se foloseşte unealta de
legături, !.
2. Procedeul experimental
a) Stabilirea tabelului de adevăr
pentru porţile ŞI, ŞI-NU, SAU, SAU-NU, SAU-EXCLUSIV,
SAU-EXCLUSIV NEGAT. Urmaţi indicaţiile următoare:
• se
selectează, pe rând, porţile amintite mai sus şi se
poziţionează în zona destinată circuitului;
• pentru fiecare
dintre ele se leagă la ambele intrări dispozitivele denumite intrări
interactive; (nu uitaţi să legaţi
efectiv aceste dispozitive, folosind unealta de legături, !);
• la ieşirea
fiecărei porţi se leagă câte un led pentru a putea stabili
starea sa logică; (nu uitaţi să legaţi efectiv aceste dispozitive, folosind unealta de
legături, !);
• se face clic pe
butonul pentru
a pomi efectiv simularea.
• se
transformă cursorul astfel încât să se poată comanda
intrările interactive.
Comandând
intrările interactive, se stabilesc tabelele de adevăr pentru fiecare
poartă în parte.
b) Pornind de la variabilele binare A,
B, C şi D, se realizează cu porţi logice următoarele
funcţii:
f1=(A+(B.C)'+D)'
f2=(A ĹB)'.D+C'
f3=(A+B)'.(C+D)'
f4=A'.B+(A+B+C)'
Pentru fiecare dintre funcţiile
de mai sus, se stabileşte tabelul de adevăr, folosind intrări
interactive şi led-uri.
c) Studiul unui comparator digital.
Se realizează, cu ajutorul
programului, următoarea schemă cu porţi logice:
|
• se
poziţionează porţile logice, led-urile şi intrările
interactive;
• se fac
legăturile folosind unealta pentru legături, !;
• se face clic pe
butonul pentru a pomi simularea;
• se
transformă cursorul astfel încât să se poată comanda
intrările interactive
• se stabilesc la intrare toate
combinaţiile posibile şi se notează de fiecare dată starea
celor trei ieşiri, notate 1, 2 şi 3;
• se
stabileşte care dintre ieşiri reprezintă A<B, A>B şi
A=B.
d) Studiul unui semisumator.
Se realizează schema cu
porţi logice prezentată alăturat.
|
• se
poziţionează porţile logice, led-urile şi intrările
interactive;
• se fac
legăturile folosind unealta pentru legături, !;
• se face clic pe
butonul pentru a porni simularea;
• se transformă cursorul astfel încât să se
poată comanda intrările interactive;
• se stabilesc la intrare toate
combinaţiile posibile şi se notează de fiecare dată starea
celor două ieşiri, S şi C;
• se
completează tabela de adevăr a circuitului.
3. Conţinutul referatului
• Simbolurile
şi tabelele de adevăr pentru porţile logice prezentate.
• Schemele cu
porţi logice simulate cu ajutorul programului.
• Tabelele de
adevăr pentru funcţiile logice studiate.